Benim gibi yedi göbekten İstanbullu olup, ancak evlendikten sonra şalgam suyu diye bir şey olduğunu öğrenen birinin şalgam suyu tarifi vermesi tereciye tere satmak olmuyor da ne oluyor acaba?
Ama seviyoruz ailecek şalgam suyunu, İstanbul'da hazır aldıklarımızdan da memnun kalmıyoruz. Şalgam suyu gerçekten çok faydalı, hem suyu hem de sebzeleri. Doğal fermentasyonla yapıldığında tabi ki. Yapımı çok kolay aslında ama, daha önceleri siyah havuç ve şalgam turpu bulmak zor oluyordu. Şimdilerde pazardan almak mümkün.
İlk yaptığımda mayalı ekmek hamurunu biraz fazla kullanmıştım, yoğun bir maya kokusu olmuştu. Gerçi havalandırınca kayboluyor, ama daha sonra mayalı hamur miktarını 1 fincan gibi ayarlayınca daha iyi bir sonuç aldım. Tarife bu şekilde aldım. Şalgam suyunu için, aman sebzelerini atmayın. Onları da salatalarda kullanın çok faydalı çünkü. Tansiyon hastalarının şalgam suyunu kontrollü tüketmeleri gerekiyor. Evde yaptım sağlıklı , faydalı diye abartmayın.
Benim için şalgam suyu kebapla özdeşleşmiş bir içecek. Kebap varsa var, yoksa yok. Bu nedenle size evde yapacağınız tepsi kebabı tarifi de vermeden duramayacağım.
TEPSİ KEBABI
800 gr koyun kıyması
2 adet çok ince doğranmış kapya biber
1 kaşık biber salçası
1 kaşık yoğurt
tuz, karabiber, kırmızı biber ( acı seviyorsanız acı kırmızı biber)
Hepsini yoğurup, fırın tepsisine 1/2 cm kalınlığında yayıyorsunuz. Önceden ısıtılmış fırında 20 dk pişirin. Kebap gibi şerit şerit kesin . Ezme salata ve lavaş ile servis edin. Şalgamı da unutmayın.
O kadar uzun zamandır kendi yoğurdumu kendim mayalıyorum ki, kaç sene olduğunu hatırlayamıyorum. Bir yaz tatile giderken buzdolabında yarım yoğurt bırakmıştım. 15 gün sonra eve geldiğimde yoğurdun üzerinde deniz anasına benzer tuhaf bir küf olduğunu gördüm. O günden beri hazır yoğurt almıyorum. Son senelerde yapabildiğim her şeyi evde üretmeye gayret ediyorum. Zamanla o kadar çok şeyi evde üretir oldum ki, konuya ilgi duyanlarla deneyimlerimi paylaşmak istedim. Doğal Mutfak etiketi ile Hanımişi 'nden takip edebilirsiniz. İlk olarak doğal sirke yapımı ile başladım.
Eskiden sirke kokusundan nefret ederdim. Tahammül edebileceğim tek sirke elma sirkesiydi. O nedenle ilk elma sirkesi yapmak istedim. O zamanlar organik sirkeler market raflarını süslemiyordu. Kendi mayamı kendim yapmak zorunda kaldım. Şimdilerde her türlü meyveden kendi sirkemle mayalayarak sirke çeşitleri yapıyorum. Doğal elma sirkesinin faydalarını konunun uzmanlarından okuyabilirsiniz. Sayısız faydası var. Ben bolca yapıp eşe dosta hediye ediyorum.
Mutlaka cam şişe de yapmalısınız. Benim kullandığım şişeler annemin evinden çıktı.Nuh neviden kalma anlayacağınız. Mümkünse organik elma olsun. Ben annemin bahçesinden topluyorum. Köy elması diye satılan minik elmalar da olabilir. Yapımı çok kolay. Benim şişelerim sekiz litrelik. 2 kg elma yeterli oluyor. Burada ölçü, kullanacağınız kabın 1/3 ü meyveyle dolması. Kullandığım şişelerin ağzı küçük olduğundan, ben biraz küçük doğruyorum, ama dörde bölmeniz yeterli. 2 kaşık kaya tuzu, 1 fincan nohut ve 1/2 çay bardağı doğal sirke ve 5 lt. su ekleyip , ağzını hava alacak şekilde tülbentle veya kapağı tam kapatmayarak gün ışığı almayacak bir yerde saklamalısınız.
Kavanozu tamamen doldurmayın. Fermantasyon ilk başladığında kabarma oluyor. Taşmaması için gerekli. Hatta bazı meyveler daha çok kabarıyor. Kavanozun 1/5 'i kadar boşluk bırakmaya dikkat edin. Sirke şişelerini ben çamaşır odasında bekletiyorum. Gün ışığı almıyor. Ortam sıcaklığı 22-23 derece gibi, değişik ortam sıcaklıklarında farklı zaman da fermantasyon tamamlanabilir. Benim evimde fermantasyon 3 haftada tamamlanıyor. Videoda görünmüyor ama her gün karıştırmanız gerekiyor. Bütün meyveler dibe çöktüğünde fermantasyon tamamlanmıştır. Sirkeyi süzerek kavanozlara alıyorum. Ev ortamında ne kadar süzerseniz süzün yine de bulanık bir görüntü oluyor. Ben denedim , kaç kat tülbentlerden süzdüm olmuyor. Siz denemeyin. En kolayı daha küçük kavanozlara alıp, yine gün ışığı almayan bir yerde en az bir hafta bekleterek doğal çökelmeye bırakmak. Kavanozları fazla sarsmadan üst kısımdaki berrak kısımı kullanım şişelerine aktarın. Aslında bulanık olmasının bir önemi yok, sadece berrak olmasını istediğim için böyle yapıyorum.
Eğer mayalamak için doğal sirke bulamıyorsanız, mayanızı kendiniz yapmalısınız. Ben öyle yapmıştım. Ama doğal bal bulmalısınız. 1/2 çay bardağı doğal sirke yerine doğal bal ekleyerek de sirkeyi mayalanmaya bırakabilirsiniz. Sirkenin olması yaklaşık 2-2,5 ayı buluyor. Çünkü elma zor fermente oluyor. Onun yerine yazın üzüm, kışın nar ile ilk fermantasyonu yaparsanız daha kolay ve kısa sürer. Üzüm ve nar çekirdeğinin hafifçe ezilerek kullanılması gerekiyor. Ayıklanmış meyveleri katı meyve presinden geçirin , en kolayı. Suyunu için, posa haznesinde kalanları da küçük bir kavanoza boşaltıp, biraz tuz ve bir kaşık bal, 3-5 nohut ve su ilave edip gün ışığı almayan bir yerde bekletin. 1 hafta sonra mayanız hazır. İnanılmaz hızlı fermente oluyor. İlk nar sirkesi yaptığımda 1 hafta sonra narlar şişeden fışkırarak bütün çamaşır odasını pembeye boyamıştı. Nar hem hızlı fermente oluyor, hem de çok kabarıyor. Aman dikkat, lekesi de zor çıkıyor.
Bütün bunları yaparaken hijyene dikkat etmek gerek. Kullandığınız kavanozların ve kapaklarının temiz olmasına ve kullanmadan önce kaynar suyla çalkalamaya özen gösterin.
Ben bağışıklık sistemimi güçlendirmek için her sabah, bir bardak suya 2 kaşık elma sirkesi ekleyerek içiyorum. Hazır alınan sirkelere benzemiyor tadı. Salatalarıma ekliyorum. Turşuları bu sirkeyle yapıyorum. Doğal elma sirkesi cilde de çok iyi geliyor. Bulaşık makinesinde parlatıcı olarak, temizlikte hep sirke kullanıyorum.